YINYOGA RELAX

vilsam och mer vilsam

I yinyogan stannar du i varje ställning under flera minuter. Det handlar inte om en aktiv stretch. Du ska inte dra dig in i positionen eller sträva utan kroppen ska få slappna av och vila i en passiv stretch där bindväven får sträckas ut i sin egen takt. YinYoga Relax är ännu mer ”yin” än yinyoga, ett steg mjukare och vilsammare.


Dessa ställningar ger dig en möjlighet att känna var spänningarna sitter i kroppen. Du kan medvetet låta andetaget hjälpa dig att slappna av lite till. 

YINYOGA ACTIVE

vilsam och utmanande

Du stannar i varje ställning under flera minuter. Det handlar inte om en aktiv stretch, du ska inte dra dig in i positionen eller sträva. Kroppen ska få slappna av och vila i en passiv stretch där bindväven får sträckas ut i sin egen takt. Yinoga Active är för dig som vill sträcka ut ordentligt.


Yinyogan kompletterar annan fysisk aktivitet som t.ex. löpning och styrketräning. Yinyogan passar alla kroppar, särskilt dem som är stela och orörliga.

VINYASA

utmanande flöde

Vinyasayoga som även kallas Hatha Flow, är en fysisk yoga där andning och rörelser samordnas i ett dynamiskt flöde mellan olika positioner. Yogaformen har hämtat inspiration både från ashtanga och klassisk hathayoga. Vinyasa passar dig som vill ha en omväxlande och fysiskt utmanande yogaklass med lite lekfullhet. Yogaformen är bra för att få igång energi och värme i kroppen samt för att stretcha och stärka musklerna. Klasserna hos oss kommer starta på en enklare nivå och sakta byggas upp under terminens gång.


HATHA FLOW

grunden till de flesta yogaformer

Hatha-yoga är en fysisk yoga, där du strävar efter balans mellan kroppens energisystem. Det är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. I hatha tränar du på såväl flexibilitet, balans och styrka som koncentration, andningsövningar och avslappning. Positionerna kan lätt modifieras från enkelt till avancerat vilket gör att nybörjare och vana yogis kan träna i samma klass.

Hatha flow is for you who want to have slower pace practice. The aim of this course is to connect with your breath and body, creating balance and uniting opposites. Hatha flow is a bridge between moving in flow and staying stationary where it is equally strengthens and stretches, increasing flexibility and repairing muscles that are in need of love. It’s all about relaxing and allowing yourself to explore your body as much as you want. Without competition and comparison, there is no frustration of not doing a pose, no agitation of holding a pose. We all work to move from within that bring happiness, fun and enjoyable feeling.


MEDIYOGA

medicinsk yoga

Går alldeles utmärkt att utföra på stol istället för på golvet. Du leds i långsamma dynamiska rörelser och vilsamma stilla ställningar som mjukar upp, sträcker ut och stärker inifrån. Tillsammans med långa djupa andetag skapar det lugn och avspänning. Du uppmanas att inte prestera utan att öva dig i att lyssna på kroppens signaler. Medveten vila.


KUNDALINI

motorvägen inom yoga

I denna yogaformen kan alla delta, efter sin egen förutsättning. Vid svårare positioner ges alltid alternativ. Passen består av ställningar, vila och meditation. Kundaliniyogan är en gammal tradition som spreds till västvärlden under 60-talet av Yogi Bahjan. Hos oss kommer vårens kundaliniklass ha ett fokus på att stärka din inre styrka. Meditationen kommer vara densamma varje gång. Det ger dig möjligheten att se hur det utvecklas för dig. Efter klassen finns det tid för att samtala om vad du upplever. Vid terminens start kommer du få meditationen med dig hem om du vill utmana dig själv att göra den 40 dagar i sträck. Meditationen syftar till att lösa upp ältande av det som varit och att se klarare på framtiden. För att kundaliniyogan är så omfattande kallas den ibland yogans motorväg.


LUNCHYOGA

en mix av yogaformer

Mediyoga/Yin Dessa yogapass är lugna och ger stort utrymme för att du ska kunna göra yoga. Under din lunchrast kanske det inte funkar med intensiv träning som gör dig svettig. Passar bra för dig som ändå vill röra på dig och slappna av. Både träningsresultat och lugnare sinne utlovas. Mycket populär klass bland för dem som behöver komma ifrån jobbet en stund mitt på dagen.


MINDFULNESS

andning, avslappning, självmedkänsla

Under kursen kommer vi att arbeta både fysiskt och mentalt. Yogaövningar kommer att vara grunden som varvas med andnings, avslappnings- och samarbetsövningar. Meningen med kursen är att du ska hitta ditt lugn, ta dig till ”din kärna” och öka din kroppsmedvetenhet och självmedkänsla. Detta frigör kraft och energi för ett liv i större harmoni och glädje. Kursen är uppdelad på sex träffar under jämna söndagar under våren. Mellan kurstillfällena får du gärna göra övningar hemma för att förstärka effekten men är även tänkta för att ge dig verktyg att använda efter att kursen är slut. Du behöver inte ha några förkunskaper men kom gärna klädd i enkla kläder som inte sitter åt och hindrar andningen eller rörelser. Det kan vara bra att kunna ta av eller på ett lager om man fryser eller är varm. Vi kommer blanda övningar med samtal och lite teori. I arbetet vi gör under kursen har upplevelserna i kroppen en stor plats men ibland behövs även ord. Man öppnar upp med hjälp av ord och man tar emot det som är nytt – det man behöver – genom orden.


MORGONYOGA

med Malin och Camilla

På morgonyogan får du chansen att yoga för två lärare på samma kurs under våren.
Varannan vecka möter du Camilla som leder dig både genom fysiska och mentala övning med Hatha-yoga. Du börjar passet med att flöda igenom kroppen med en skön fysisk sekvens och avslutar med en andningsövning som stärker andningsmuskulaturen och en meditation för att sätta en intention för din dag.
Varannan vecka får du träffa Malin som guidar dig i Global Yoga, en yogaform som är utvecklad för att vara anpassad till 2000-talets människa. Där varvas fysiska utmaningar med mentala intentioner och meditationer, och tekniker från många yogaformer blandas i klasser med precision och flöde och du får möta yogan på ett lekfullt och utmanande sätt. Båda klasserna passer både nybörjare och mer erfarna yogis.