YINYOGA RELAX

vilsam och mer vilsam

I yinyogan stannar du i varje ställning under flera minuter. Det handlar inte om en aktiv stretch. Du ska inte dra dig in i positionen eller sträva utan kroppen ska få slappna av och vila i en passiv stretch där bindväven får sträckas ut i sin egen takt. YinYoga Relax är ännu mer ”yin” än yinyoga, ett steg mjukare och vilsammare.


Dessa ställningar ger dig en möjlighet att känna var spänningarna sitter i kroppen. Du kan medvetet låta andetaget hjälpa dig att slappna av lite till. 

YINYOGA ACTIVE

vilsam och utmanande

Du stannar i varje ställning under flera minuter. Det handlar inte om en aktiv stretch, du ska inte dra dig in i positionen eller sträva. Kroppen ska få slappna av och vila i en passiv stretch där bindväven får sträckas ut i sin egen takt. Yinoga Active är för dig som vill sträcka ut ordentligt.


Yinyogan kompletterar annan fysisk aktivitet som t.ex. löpning och styrketräning. Yinyogan passar alla kroppar, särskilt dem som är stela och orörliga.

YOGA FÖR MAMMA & BEBIS

mjuk yoga för att få balans i kropp och sinne

Vi har längtat efter en klass där barnen kan vara med och att det är ok med avbrotten för amning, blöjbyten och annat som är med de nya små liven. Klasserna är tänka att flyta på och du är delaktig i den mån du kan. Viss gånger kanske ditt lilla gryn sover och du kan delta i hela klassen, andra inte. Yogan kommer främst handla om att få fatt i dina muskler igen och stärka upp så att du lättare hanterar den nya situationen med bärande.
Din bebis bör vara under året för att inte vara allt för mobil, men känner du att du har kapacitet så är det fantastiskt att få välkomna alla. Det är viktigt att alla de pyttesmå som ligger på golvet får vara ifred så att mamman får närvara i yogan om hon önskar.
Tyvärr finns det inte möjlighet att ta in någon vagn på Lilla Yogastudion, det går givetvis bra att ställa den utanför.


FAMILJEYOGA

yoga för liten och stor

Yoga både liten & stor efter dina egna förutsättningar. Barnet är från ca 5 år och den vuxna upp till 100.
Ta med en förälder, en mor-eller farförälder eller någon annan vuxen barnet är trygg tillsammans med.
Tillsammans gör vi inspirerande övningar och lekar där vi närmar oss yogaställningar, andning, massage, mantran och avslappning.
Övningarna kan gå ut på att likna olika djur eller former med kroppen och upptäcka hur rörelse och andningen påverkar oss. Att genom rörelse
andning och koncentration nå effekter som rör sig även utanför det rent fysiska. Barnyoga stimulerar barnens kroppskännedom, koordination
deras kognitiva förmåga och självkänsla. Övningarna kan också hjälpa till få spänningar att släppa och göra det lättare för barnet att hantera irritation eller ilska.
Barnyoga skiljer från andra fritidsaktiviteter eftersom det inte innehåller något tävlingsmoment. Fokus ligger istället på att må bra genom andning, rörelse och
avslappning. Barnyogan har en lekfull karaktär, vi gör yoga genom sagor och bakar in ställningarna i lekar.
Vi rör oss mellan koncentration och aktivitet för att behålla barnens uppmärksamhet och lust.
Mjuka kläder och öppet sinne är det enda du behöver ha med dig in i yogan.


Ungdomsyoga

för att hitta en egen stund

Yoga som är riktad till dig mellan ca 11-17 år och vill yoga på ett lugnt och skönt sätt. Yogan är anpassad efter knopp och kropp för tonåringen.
Vi fokuserar på andning, styrka, balans och återhämtning. Yogapositioner för en balanserad kropp, ökad rörligheten också ett verktyg för att hantera
stress och förminska kravbilder. Övningarna kan också hjälpa till få spänningar att släppa och göra det lättare för barnet att hantera irritation eller ilska.
Inga förkunskaper krävs. Öppet sinne och mjuka kläder är det ända du behöver ta med dig in i yogans värld.


HATHA FLOW

härligt flöde från position till position

Hatha-yoga är en fysisk yoga, där du strävar efter balans mellan kroppens energisystem. Det är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. I hatha tränar du på såväl flexibilitet, balans och styrka som koncentration, andningsövningar och avslappning. Positionerna kan lätt modifieras från enkelt till avancerat vilket gör att nybörjare och vana yogis kan träna i samma klass.

Hatha flow is for you who want to have slower pace practice. The aim of this course is to connect with your breath and body, creating balance and uniting opposites. Hatha flow is a bridge between moving in flow and staying stationary where it is equally strengthens and stretches, increasing flexibility and repairing muscles that are in need of love. It’s all about relaxing and allowing yourself to explore your body as much as you want. Without competition and comparison, there is no frustration of not doing a pose, no agitation of holding a pose. We all work to move from within that bring happiness, fun and enjoyable feeling.


MEDIYOGA

medicinsk yoga

Går alldeles utmärkt att utföra på stol istället för på golvet. Du leds i långsamma dynamiska rörelser och vilsamma stilla ställningar som mjukar upp, sträcker ut och stärker inifrån. Tillsammans med långa djupa andetag skapar det lugn och avspänning. Du uppmanas att inte prestera utan att öva dig i att lyssna på kroppens signaler. Det blir en medveten vila för hjärnan och sakta kan kroppen balans återfås.


KUNDALINI

motorvägen inom yoga

I denna yogaformen kan alla delta, efter sin egen förutsättning. Vid svårare positioner ges alltid alternativ. Passen består av ställningar, vila och meditation. Kundaliniyogan är en gammal tradition som spreds till västvärlden under 60-talet av Yogi Bahjan. Hos oss kommer vårens kundaliniklass ha ett fokus på att stärka din inre styrka. Meditationen kommer vara densamma varje gång. Det ger dig möjligheten att se hur det utvecklas för dig. Efter klassen finns det tid för att samtala om vad du upplever. Vid terminens start kommer du få meditationen med dig hem om du vill utmana dig själv att göra den 40 dagar i sträck. Meditationen syftar till att lösa upp ältande av det som varit och att se klarare på framtiden. För att kundaliniyogan är så omfattande kallas den ibland yogans motorväg.


Gentle Hatha / Mjuk Hatha

strength and stability / styrka och stabilitet

Gentle hatha / Hatha mjuk) Are you searching for a way to wind down from your weekend and prepare for the week ahead?
This gentle hatha yoga class will create space in your body, mind, and spirit for welcoming Monday morning with joy and ease. Suitable for beginners and experienced yogis alike, this class uses props to adapt poses for all. Our positions will open up those areas that become especially tight in office work (such as shoulders, back, and hips) so that we can begin the week at our desks with flexibility and focus. And we’ll close with a luxurious savasana and meditation to ready ourselves for the busy week ahead. This class incorporates elements from hatha, yin, and restorative yoga to give students a mind-body-spirit boost to start their week. NB: This class will be held in English.

Letar du efter ett sätt att slappna av från helgen och förbereda sig för kommande veckan?
Detta mjuka hatha yoga pass skapar rymd i kroppen, sinnen, och själen för att välkomma måndag morgon med glädje och lätthet. Passar nybörjare och erfarna yogis, detta pass använder props (filtar, klossar, bälten, bolster) för att anpassa positionerna till alla. Våra positioner ska öppna upp kroppsdelar som bli stela genom arbete vid skrivbordet (som axlar, rygg, och höfter) för att kunna börja veckan på jobbet med flexibilitet och fokus. Klassen slutar med en lyxiga savasana och meditation för att förbereda oss för den upptagna veckan framåt. Detta pass innehåller läror från hatha, yin, och restorative yoga för att ge er en sinne-kropp-själ “boost” till början av veckan. Vänligen observera att passet hållas på engelska.


LUNCHYOGA - Medi- & Yinyoga

en mix av yogaformer

Medi- & Yinyoga.
Dessa yogapass är lugna och ger stort utrymme för att du ska kunna göra yoga. Klassen startar med att du får landa ner på mattan, hitta din andning. Sen leds du in i uppmjukande rörelser där du uppmanas att känna efter, arbeta i den takt du behöver. För att hitta en djupare aspekt av att ta hand om kroppen avslutas klassen med några utsträckande yinpositioner. Varje klass erbjuder vila och avslut till gängens vibrationer.
Under din lunchrast kanske det inte funkar med intensiv träning som gör dig svettig. Passar bra för dig som ändå vill röra på dig och slappna av. Både träningsresultat och lugnare sinne utlovas. Mycket populär klass bland för dem som behöver komma ifrån jobbet en stund mitt på dagen.
På tisdagskvällen kommer det bli lite mer av allting och det är bra att byta om till något bekvämare.


MINDFULNESS

fokus på andning, avslappning, självmedkänsla

En kurs där vi kommer att arbeta både fysiskt och mentalt. Mindfulness innebär att vi tränar på att observera och lyssna på våra tankar och vår kropp utan att döma. Genom att träna på att vara uppmärksamma i nuet och på oss själva får vi större möjlighet att påverka tankar och handlingar så vi mår bättre. Mjuka yoga- och tänjningsövningar varvas med olika andnings- och avslappningstekniker samt fokusövningar för ökad självmedkänsla. Genom att arbeta fysiskt och dessutom mentalt med att stärka medkänslan med oss själva och bli medvetna om “vår inre röst” bidrar vi aktivt till att sänka stressnivån i kroppen. Meningen med kursen är att du ska hitta ditt lugn och öka din kroppsmedvetenhet och självmedkänsla. Detta frigör kraft och energi för ett liv i större harmoni och glädje. Rörelserna kommer främst att vara inspirerade av Hatha-yogan som betyder balans mellan kropp och sinne. Dess syfte är avspänning, ökad koncentration och närvaro samt starkare kropp, förbättrad kroppskännedom och hållning. Du behöver inte ha några förkunskaper. Yoga-stilen passar alla, men kom klädd i mjuka kläder som inte sitter åt och hindrar andning eller rörelser. Kursen är uppdelad på fyra träffar med start söndag den 4 november. Varje kurstillfälle är två timmar så att vi har tid att blanda övningarna med teori.


MORGONYOGA

med Malin och Camilla

På morgonyogan får du chansen att yoga för två lärare på samma kurs under våren.
Varannan vecka möter du Camilla som leder dig både genom fysiska och mentala övning med Hatha-yoga. Du börjar passet med att flöda igenom kroppen med en skön fysisk sekvens och avslutar med en andningsövning som stärker andningsmuskulaturen och en meditation för att sätta en intention för din dag.
Varannan vecka får du träffa Malin som guidar dig i Global Yoga, en yogaform som är utvecklad för att vara anpassad till 2000-talets människa. Där varvas fysiska utmaningar med mentala intentioner och meditationer, och tekniker från många yogaformer blandas i klasser med precision och flöde och du får möta yogan på ett lekfullt och utmanande sätt. Båda klasserna passer både nybörjare och mer erfarna yogis.


Gongvila

med Jenny

Gongvila, eller gongbad som det också kan kallas innebär att du får vila under en längre stund samtidigt som gongen vibrerar. Dessa vibrationer går genom hela kroppen och sägs balansera cellernas små vibrationer. Sjukdom i kroppen innebär att den sjuka cellen inte längre har samma frekvens som den bör och detta kan gongen hjälpa till med. Men oavsett så är det en härlig känsla att låta mullrandet spridas genom kroppen. Ljudet från gongen leder så småningom hjärnan in i djup avslappning då hjärnans musikaliska centra inte kan följa det oregelbundna ljudet. Avslappningen brukar leda till att du vilar mellan vaken och sovande, ett tillstånd som kallas Yoga Nidra. Jag spelar på Solens gong, den är alltså stämd efter solens frekvens. Passet inleds med mjuk yoga för att göra kroppen redo för att vila bekvämt.
Ta gärna med dig en varm tröja, tjocka strumpor under kyligare årstid.
Gongvilan är enskilda klasser som bokas separat i Timecenter. Dessa leds både på studion och andra ställen.