YINYOGA RELAX

vilsam och mer vilsam

I yinyogan stannar du i varje ställning under flera minuter. Det handlar inte om en aktiv stretch. Du ska inte dra dig in i positionen eller sträva utan kroppen ska få slappna av och vila i en passiv stretch där bindväven får sträckas ut i sin egen takt. YinYoga Relax är ännu mer ”yin” än yinyoga, ett steg mjukare och vilsammare.

Lärare: Jenny
Bokas via Terminskurser Kväll


Dessa ställningar ger dig en möjlighet att känna var spänningarna sitter i kroppen. Du kan medvetet låta andetaget hjälpa dig att slappna av lite till. 

YINYOGA ACTIVE

vilsam och utmanande

Du stannar i varje ställning under flera minuter. Det handlar inte om en aktiv stretch, du ska inte dra dig in i positionen eller sträva. Kroppen ska få slappna av och vila i en passiv stretch där bindväven får sträckas ut i sin egen takt. Yinoga Active är för dig som vill sträcka ut ordentligt.


Yinyogan kompletterar annan fysisk aktivitet som t.ex. löpning och styrketräning. Yinyogan passar alla kroppar, särskilt dem som är stela och orörliga.

Lärare: Jenny
Bokas via Terminskurser Kväll

YIN - YANG

Från stel till smidig

Den här klassen leds varannan vecka av Jenny och varannan av Malin. Tanken med Yin - Yang är att du ska få en komplett upplevelse för kropp och själ. För att kunna hänga med i härliga flödande pass där du känner dig stark, fokuserad och med bra balans behövs grunden. Vi kommer guida dig genom olika positioner med tekniker och knep. Jenny hämtar sin inspiration från Yin och Hatha, Malin från en modern yogaform som kallas Global yoga. Kom och upplev, orden kan ändå inte helt förmedla vad vi önskar ge dig.

Lärare: Malin & Jenny
Bokas via Terminskurser Kväll


SPIRITUELL MEDITATION

3 fördjupningstillfällen

Dessa kvällar kommer du få övningar kring hur du kan öppna upp en mjuk och trygg kontakt inåt, öka din tillit till ditt hjärtas röst, din intuition och hur du mjukt och tryggt kan öppna uppåt, i din egen takt, för kontakt med det gudomliga, andlig vägledning och kontakt/förnimmelse av andevärlden. Inga förkunskaper krävs. Kom och delta på din nivå, allt kommer att ske utifrån en mycket lugn och kärleksfull utgångspunkt.
Välkommen du, som önskar delta i hela kursen och dig som vill komma på Drop In.

Lärare: Jenny

BOKA HÄR


Stressmottagning - Be Human

hitta balansen i vem du är och hur du vill vara

Be Human, var människa
Vad menas med det?
Är inte det olika för varje individ som vandrar här på jorden?
Känner du dig stressad, svårt att sova, svårt att hantera balansen i livet? Du är inbjuden att utforska hur det är att vara människa. Blir lyssnad på, lyssna på andra.
Låt dig inspireras av olika verktyg för att känna efter. Mindfulness, yoga, meditation, samtal, dans och mycket mer. ALLA är välkomna och speciellt du som är nyfiken på mer av livet
och alla aspekter av att vara människa.

Vad betyder det att vara människa, att leva för dig?

Min önskan är att ge dig en möjlighet till en stund med utrymme för dig att bli sedd i allt du är. En möjlighet att bli mer levande, mer fri och starkare i dig själv. Att hitta din självkänsla. Syna dina skuggsidor och skitsnacket för att slippa undan den smärtan som finns bakom.
Välkommen du, som önskar delta i hela kursen och dig som vill komma på Drop In.

Lärare: Jenny
Bokas via Kortkurser


BE WOMAN

A sacred gathering of women where we come together to support each other on this journey of life.

Welcome dear sister to this sacred circle where we will meet in an allowing space to relax and get nourished. I’ve participated in serval women circles and it has been so valuable for gaining self-knowledge, to open and relax into my heart, to heal emotional wounds. I’ve met so many women who are longing for a community, a space, a structure, to share their hearts. So now I want to invite you, and other women, to create this healing space together. It is so common among us women to compare with each other, and it hurts. I wish for us all to stop putting others on a pedestal, to stop making ourselves small. Instead I want us to support each other and inspire each other, in neutral honor and respect. When we do that we can heal and come home more and more to our self, to self-love and to our inner power. The focus is on sharing which is really a powerful tool for self-awareness, heart to heart connection, healing and growth. This will also be a space for us to explore different themes like: the art of listening, non-violent communication, relating from the heart, healthy pelvic floor, connect with your yoni, inner child work, inquires, yoga, tantric breath, love, relationships, shadow work, moon cycles and much more. We meet for 2 hours every second week at the cozy place Lilla Yoga Studion in central Linköping. It will be in English or Swedish deepening on who is there. .


FAMILJEYOGA

yoga för liten och stor

Yoga både liten & stor efter dina egna förutsättningar. Barnet är från ca 5 år och den vuxna upp till 100.
Ta med en förälder, en mor-eller farförälder eller någon annan vuxen barnet är trygg tillsammans med.
Tillsammans gör vi inspirerande övningar och lekar där vi närmar oss yogaställningar, andning, massage, mantran och avslappning. Övningarna kan gå ut på att likna olika djur eller former med kroppen och upptäcka hur rörelse och andningen påverkar oss. Att genom rörelse andning och koncentration nå effekter som rör sig även utanför det rent fysiska. Barnyoga stimulerar barnens kroppskännedom, koordination deras kognitiva förmåga och självkänsla. Övningarna kan också hjälpa till få spänningar att släppa och göra det lättare för barnet att hantera irritation eller ilska.
Barnyoga skiljer från andra fritidsaktiviteter eftersom det inte innehåller något tävlingsmoment. Fokus ligger istället på att må bra genom andning, rörelse ochavslappning. Barnyogan har en lekfull karaktär, vi gör yoga genom sagor och bakar in ställningarna i lekar. Vi rör oss mellan koncentration och aktivitet för att behålla barnens uppmärksamhet och lust. Mjuka kläder och öppet sinne är det enda du behöver ha med dig in i yogan.

Lärare: Maria
Bokas via Kortkurser


UNGDOMSYOGA

för att hitta en egen stund

Yoga som är riktad till dig mellan ca 11-17 år och vill yoga på ett lugnt och skönt sätt. Yogan är anpassad efter knopp och kropp för tonåringen.
Vi fokuserar på andning, styrka, balans och återhämtning. Yogapositioner för en balanserad kropp, ökad rörligheten också ett verktyg för att hantera
stress och förminska kravbilder. Övningarna kan också hjälpa till få spänningar att släppa och göra det lättare för barnet att hantera irritation eller ilska.
Inga förkunskaper krävs. Öppet sinne och mjuka kläder är det ända du behöver ta med dig in i yogans värld.

Lärare: Maria
Bokas via Kortkurser


HATHA FLOW

härligt flöde från position till position

Hatha-yoga är en fysisk yoga, där du strävar efter balans mellan kroppens energisystem. Det är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. I hatha tränar du på såväl flexibilitet, balans och styrka som koncentration, andningsövningar och avslappning. Positionerna kan lätt modifieras från enkelt till avancerat vilket gör att nybörjare och vana yogis kan träna i samma klass.

Hatha flow is for you who want to have slower pace practice. The aim of this course is to connect with your breath and body, creating balance and uniting opposites. Hatha flow is a bridge between moving in flow and staying stationary where it is equally strengthens and stretches, increasing flexibility and repairing muscles that are in need of love. It’s all about relaxing and allowing yourself to explore your body as much as you want. Without competition and comparison, there is no frustration of not doing a pose, no agitation of holding a pose. We all work to move from within that bring happiness, fun and enjoyable feeling.

Lärare: Hestu Bokas via Terminskurser Kväll


MEDIYOGA

medicinsk yoga

Går alldeles utmärkt att utföra på stol istället för på golvet. Du leds i långsamma dynamiska rörelser och vilsamma stilla ställningar som mjukar upp, sträcker ut och stärker inifrån. Tillsammans med långa djupa andetag skapar det lugn och avspänning. Du uppmanas att inte prestera utan att öva dig i att lyssna på kroppens signaler. Det blir en medveten vila för hjärnan och sakta kan kroppen balans återfås.

Lärare: Jenny


KUNDALINI

motorvägen inom yoga

I denna yogaformen kan alla delta, efter sin egen förutsättning. Vid svårare positioner ges alltid alternativ. Passen består av ställningar, vila och meditation. Kundaliniyogan är en gammal tradition som spreds till västvärlden under 60-talet av Yogi Bahjan. Hos oss kommer vårens kundaliniklass ha ett fokus på att stärka din inre styrka. Meditationen kommer vara densamma varje gång. Det ger dig möjligheten att se hur det utvecklas för dig. Efter klassen finns det tid för att samtala om vad du upplever. Vid terminens start kommer du få meditationen med dig hem om du vill utmana dig själv att göra den 40 dagar i sträck. Meditationen syftar till att lösa upp ältande av det som varit och att se klarare på framtiden. För att kundaliniyogan är så omfattande kallas den ibland yogans motorväg.

Lärare: Jenny, Daniel & Idha
Bokas via Terminskurser Kväll


MJUK HATHA

strength and stability / styrka och stabilitet

Gentle hatha / Hatha mjuk) Are you searching for a way to wind down from your weekend and prepare for the week ahead?
This gentle hatha yoga class will create space in your body, mind, and spirit for welcoming Monday morning with joy and ease. Suitable for beginners and experienced yogis alike, this class uses props to adapt poses for all. Our positions will open up those areas that become especially tight in office work (such as shoulders, back, and hips) so that we can begin the week at our desks with flexibility and focus. And we’ll close with a luxurious savasana and meditation to ready ourselves for the busy week ahead. This class incorporates elements from hatha, yin, and restorative yoga to give students a mind-body-spirit boost to start their week. NB: This class will be held in English.

Letar du efter ett sätt att slappna av från helgen och förbereda sig för kommande veckan?
Detta mjuka hatha yoga pass skapar rymd i kroppen, sinnen, och själen för att välkomma måndag morgon med glädje och lätthet. Passar nybörjare och erfarna yogis, detta pass använder props (filtar, klossar, bälten, bolster) för att anpassa positionerna till alla. Våra positioner ska öppna upp kroppsdelar som bli stela genom arbete vid skrivbordet (som axlar, rygg, och höfter) för att kunna börja veckan på jobbet med flexibilitet och fokus. Klassen slutar med en lyxiga savasana och meditation för att förbereda oss för den upptagna veckan framåt. Detta pass innehåller läror från hatha, yin, och restorative yoga för att ge er en sinne-kropp-själ “boost” till början av veckan. Vänligen observera att passet hållas på engelska.
Lärare: Lauren
Bokas via Terminskurser Kväll


MEDI- & YINYOGA

en mix av yogaformer

Medi- & Yinyoga.
Dessa yogapass är lugna och ger stort utrymme för att du ska kunna göra yoga. Klassen startar med att du får landa ner på mattan, hitta din andning. Sen leds du in i uppmjukande rörelser där du uppmanas att känna efter, arbeta i den takt du behöver. För att hitta en djupare aspekt av att ta hand om kroppen avslutas klassen med några utsträckande yinpositioner. Varje klass erbjuder vila och avslut till gängens vibrationer.
Under din lunchrast kanske det inte funkar med intensiv träning som gör dig svettig. Passar bra för dig som ändå vill röra på dig och slappna av. Både träningsresultat och lugnare sinne utlovas. Mycket populär klass bland för dem som behöver komma ifrån jobbet en stund mitt på dagen.
På tisdagskvällen kommer det bli lite mer av allting och det är bra att byta om till något bekvämare.

Lärare: Jenny
Bokas via Terminskurser Kväll


FRIGÖRANDE DANS

Meditation i rörelse

Frigörande dans är motion för både kropp och själ. Det är dans och samtidigt en meditativ stund. Att vara medvetet närvarande i kroppen och låta den röra sig utan koreografi eller bestämda mönster är läkande och ger kraft och energi. Den Frigörande dansen är på tre tillfällen för att få full effekt. Du guidas in i dansen för att sedan röra dig fritt till musiken. Den första gången är det introduktion och mer guidning för att det ska vara lätt och naturligt. Med enkla övningar fokuserar vi på olika kroppsdelar och lyssnar till hur rytmer påverkar oss. Alla tillfällen avslutas med en samling och guidad avslappning. Under dansen halvblundar du ofta vilket gör det lättare att känna in kroppen och följa med. Vi rör oss från lugnt flödande rytmer till tydlighet och intensitet. Du behöver inga förkunskaper. Det finns inga krav eller bestämda steg utan vi uppmärksammar hur den egna kroppen har lust att röra sig till musiken. Att röra sig i frigörande dans är en möjlighet att bli av med stress, spänningar och irritation samtidigt som det är otroligt glädjefyllt.
”Man blir uppiggad och avslappnad på samma gång.”
Lärare: Camilla
Tillfällen: 11 nov, 25 nov samt 2 dec Bokas via Kortkurser